Доступност сервиса и услуга
Један од елемената за оцену сиромаштва, који је посебно значајан када су у питању особе са инвалидитетом, је доступност услуга.
Од свих наведених сервиса или услуга само једна четвртина је, по оцени испитаника, за њих више доступна него недоступна:
- Лекар опште праксе (44,7),
- Материјална накнада за помоћ и негу другог лица (28,2),
- Специјалистички прегледи (24,3)
Ранг листа процента потпуне недоступности услуга, указује на кључне препреке које онемогућавају задовољавање потреба особа са инвалидитетом:
- Асистенција другог лица (62,1)
- Плаћени радни ангажман (запошљавање) (57,3)
- Утицај на одлуке које се тичу особа са инвалидитетом (52,4)
- Учешће у друштвеној заједници (42,7)
- Забава и разонода (33,0)
- Професионална рехабилитација (32,0)
- Саветодавна помоћ (29,1)
- Одговарајућа помагала (28,2)
Оваква ранг листа означава нови тренд у очекивањима и захтевима особа са инвалидитетом. Дакле, највише им недостају једнаке могућности за пуну партиципацију у друштву и услови за »самосталан живот«. То су, пре свега, »персонална асистенција«, плаћени посао, утицај на одлуке које се тичу особа са инвалидитетом и, уопште, учешће у друштвеној заједници.
Учешће у друштвеној заједници